fredag 19 oktober 2007

La gara delle foglie morte


"De döda lövens tävling", poetiskt. "La gara delle foglie morte" är smeknamnet på årets sista stora landsvägstävling, Giro di Lombardia. Det är den sista tävlingen i ProTour för i år och kanske den sista ProTour tävlingen någonsin. Giro di Lombardia är ett avslut på säsongen men också ett avslutande av karriären för många cyklister. Iår var det tänkt att Michael Boogerd skulle avsluta en lång och framgångsrik karriär som cyklist, nu blir det tyvärr inte så då Boogerd ådrog sig en knäskada i förra veckan.


Om precis ett år så kommer en annan extremt framgångsrik cyklist att hänga upp cykeln förgått. Paolo Bettini avslutar i och med Giro di Lombardia 2008 sin cykelkarriär. Den tvåfaldige världsmästaren har också vunnit Lombardiet runt två gånger, 2005 och 2006 och han har stora chanser att vinna igen. Själv så hoppas jag på en annan segrare då jag efter bråken runt VM i Stuttgart inte anser att Bettini är den förebild som sporten behöver. Nu vet jag inte vem jag ska hålla på, jag har haft några favoritcyklister genom åren, Pantani, Jalabert, Virenque, Zabel, Basso, Vino och Valverde. Alla stora cyklister, alla indragna i olika dopingaffärer.
Jag vet inte om jag vågar hålla på någon specifik cyklist längre, jag borde nog inte göra det men jag kommer alltid att göra det. Imorgon hoppas jag att Oscar Freire vinner och att Evans försvarar sin ProTour-ledning över Valverde.

2 kommentarer:

Nypan sa...

Bland dom finaste tävlingarna tycker jag. Där vill man själv cykla. Synd att Schleck gick omkull i år, för han var stark även om han inte hade kunnat hota Cunego i en spurt.
/N

Tille sa...

Han vann idag istället. Vi får väl se nästa vecka...