söndag 3 augusti 2008

OS i propaganda?

Egentligen så ska inte den här bloggen ta upp politik som inte berör enbart cykel men idag så blir det ett undantag, det kommer såklart att handla om OS. Cykel är bara en sport i mängden under de olympiska spelen och försvinner därför lite ur fokus även om jag självklart har hittat lite cykelanknytning.

Tyvärr har Thor Hushovd tvingats att lämna återbud till OS i Kina p.g.a. sjukdom. Han var en av få idrottsstjärnor som öppet kritiserat Kinas styre och skulle ha visat sitt missnöje med en bojkott av OS-invigningen. Ämnet har diskuterats av norska ministrar och deras stadsminister som dock avfärdade en helnorsk bojkott av invigningssermonin.

Sverige och Norge rätar dock, som vanligt, in sig i ledet och kommer att delta i invigningen. Vår före detta justitieminister Thomas Bodström har länge krävt att Sverige ska bojkotta invigningen, utan gehör från alliansen. Varför är vi alltid så fega? Varför är vi alltid så rädda för att stöta oss med andra? Varför vågar vi inte visa att vi inte accepterar en regim som inte följer de mänskliga rättigheterna? Eller det är kanske det vi gör, accepterar regimen och brotten.

Jag själv är inte bättre än andra, jag är inte politisktaktiv, jag står inte på gator och torg och försöker att få fler att protestera. Jag tror inte att den enskilde kan påverka världens största lands ledare att ändra uppfattning och börja behandla sitt folk med den respekt de förtjänar. Det lilla jag gör är det här inlägget samt att jag är medlem i Amnesty.

De olympiska spelen ska vara befriade från politik heter det, men det blir ofta ett propagandafönster för värdnationen. Paralleller från OS i Peking kan dras, utan att jag tvekar tillbaka till Berlin olympiaden i Nazityskland 1936.
OS i Peking kommer att vara mäktigt, röda fanor, den mest storslagna invigningen hittills, de mäktigaste arenorna, det kommer att vara en succé. Frågan är bara om det kinesiska folket håller med eller om det bara är männen i sina marinblåkostymer som ryggdunkar varandra som kommer att vara av den uppfattningen.
Att svensson inte skulle följa OS, bojkotta TV-sändningarna som endel föreslagit är bara trams. TV-rättigheterna är redan sålda, reklamen i avbrotten lika så. Att bojkotta själva tävlingen som TV-tittare är ingen idé. Jag kommer att följa spelen, så mycket som möjligt med undantag för synkroniserat simhopp och kast med liten boll upp i luften, göra en kullerbytta och fånga bollen.

På lördag den 9augusti kommer herrarnas linjelopp att avgöras, missa inte det. Eurosport sänder, såklart.

Undrar om min blogg blir censurerad från Kina nu?

2 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Tyvärr så går pengar före mänskliga rättigheter. Tjocka direktörer upptagna av sig egen förträfflighet och med siktet inställt på att få ett namn i historieboken och feta bankkonton. Och det kommer bara bli värre. Lita på mig.

-Skogling

Markus F sa...

Jag tänker nog tittarbojkotta. Främst tänker jag tittarbojkotta friidrotten på grund av alla dopingproblem dom dras med.