tisdag 6 januari 2009

-11,3grader men varma fötter

Jag lovade att återkomma med en liten rapport om värmesulorna. Nu har jag testat dem vid två turer, i söndags och idag. Söndagens tur var riktigt kall, när jag startade visade min termometer på -11,3grader.

Jag styrde iväg mot Örsundsbro, en tur på totalt sett 7mil. Jag vände redan vid Yttergrans kyrka, så turen blev dryga 4mil. Det var inte för att fötterna frös, sulorna gjorde sitt jobb. Problemet var att vattnet i Camelbak-slangen frös, soppatorsk helt enkelt.

Ispropp!

Batteripacket har 3lägen för effekten, jag körde på läge 1 som ska hålla sulorna ca 37grader varma i 20timmar . Läge 2 ska ge 45grader i ca 12timmar. Läge 3 tror jag aldrig att jag kommer att behöva. Fötterna höll sig varma. Sulan i storlek Large(42-43) passade utmärkt i mina Shimano MW80 vinterskor i storlek 44. Jag var lite orolig för att sladdarna skulle vara ett problem men de är riktigt tunna och känns inte alls. Sladdarna hade dock ha varit längre så att batteripacken inte behöver vara på foten. Batterierna presterar enligt bruksanvisningen bäst i +10grader eller varmare. Jag hade mina på utsidan av skoskyddet på söndagsturen. Idag tog jag ett lite tunnare skoskydd som är lite mer elastiskt där det funkar att ha batteriet på insidan. Det ser bättre ut och troligtvis fungerar det bättre i kyla plus att batteriet slår av om det kommer vatten i kontakten.


Förutom att vattenslangen frös så är det inga problem att cykla i -10grader, inte med den måttliga fart jag höll i alla fall. Om det hade gått snabbare så hade jag antagligen frusit i ansiktet. Jag måste leta reda på isoleringen till vattenslangen, jag har en liggande någonstanns i min oordning.


Vägarna var fina och torra i söndags. Idag var det inte lika fint, brunt och kletigt på de stora saltade vägarna.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Låter stabilt, jag köpte ett par "billiga" sulor för något år sedan, men batteriet tar slut på en gång. Får kanske spara till ett par såna här isåfall.

Tips till Camelbaken är att man blåser luft i slangen efter man druckit i den, kanske fungerar lite bättre då.

/Magnus

Velonavia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Velonavia sa...

Oops stavfel! Skulle stå_:
Brukar fylla Camelbacken med nästan kokande vatten. Funkar riktigt bra. Vattnet i munstycke/slang får en lagom temp, fryser inte, känns varmt och gott om ryggen...

Patrik Skolling Möller sa...

Kanske något för mig det där. Det är för mycket att köpa hela tiden... :(

Är det bara jag som tycker det är svårt att läsa bloggen din med svart bakgrund och vit text. Fan vad kinkig jag är. ;)

-Skogling

Markus Lindholm sa...

Jag tror att du har en dålig skärm...

Jag har faktiskt funderat på att byta, det ser lite dåligt ut från min laptop, från den fasta burken ser det bra ut. Kanske att jag tar och slipar lite på designen någon dag.

Johan Mölleborn sa...

Jag blir helt stressad nu när du skriver ett inlägg i veckan. Det var bättre förr när du skrev en gång i kvartalet. :)

/J

Patrik Skolling Möller sa...

Det skumma är att på laptoppens lcd är det dåligt. Och det är en "bra "skärm. På jobbets billiga lcd är det ok. Byt till ärtgrön bakgrund och rosa text... Eller inte. :)