tisdag 8 september 2009

Madone

Jag har fått låna en Trek Madone 5.5 Preformans ram och gaffel. Allt lackat i en röd som hade fått en Ferrari att bli avundsjuk. Ikväll blev det premiärtur då den nya och längre sadelstolpen dykt upp. Ramen ska vara 58cm men trotts den extralånga sadelstolpen så har jag ingen marginal att gå på med mina 185cm. Sadelstolpen står 2mm under maxmarkeringen när den är lagom hög. Jag kommer att komma tillbaka till den där sadelstolpen lite senare.
Trek Madone 5.5 mörkerkittad.

Trek bygger alla sina finare/USA-tillverkade Madone cyklar i två varianter. Preformans och PRO. Preformance har ett par centimeter högre styrhuvud är den racigare PRO-modellen. Jag hade lämnat en distans kvar under styrtappen, den ska bort.

Treken är bekväm, de flesta vibrationer försvinner och cykeln känns stadig. Långt ifrån lika racig, rapp och nervös som min kraschade Merida. Preformance modellen är inte den snabbaste cykeln på marknaden, mycket beroende på sittställningen, det den är riktigt bra på är klättra, bakhjulet är klistrat i backen även när man står ganska långt fram och bryter. Preformance är en bra ram för dom som vill cykla långt och sitta bekvämt. Jag skulle välja PRO-modellen och i 60cm för att få en lite längre ram och kanske lite marginal på sadelstolpen.

Sadelstolpen ja, det är en historia för sig. För oss som gillar att använda fina sadlar med kolfiberrails så är den som min vänn Andy sammanfattade det, efter att ha kikat på mitt problem "Useless". Andy ska dock få bygga om min stolpe lite så att den fungerar, han jobbar i en mekaniskverkstad så det bör inte vara något problem att fåtill en vettig lösning. Klämman är designad för att enbart klara sadlar med metalrails. Skumt på en cykel för dryga 50loppor. Den som har konstruerat sadelstolpen förtjänar en pungspark.
Kontaktytan med railsen blir minimal och trycket ojämt. Det är omöjligt att montera sadeln rakt.

Sadeln hamnar lite snett, bilden ljuger lite, det är mm det handlar om.

Jag ska bara lösa sadelproblemet och sen ska Madonen få bekänna färg ordentligt. Mitt knä måste bara läka lite till, jag kan fortfarande inte trycka på ordentligt.

6 kommentarer:

kallegunnar sa...

riktigt snygg
hmm inte så snabb.....men en förlåtande ram gör ju att man orkar trycka på under en längre tid.....och stabilitet är skönt...ligga och passa en cykel hela tiden är inte heller ngt höjdare...
hmm håller med att lösningen var grymt puckad...
har du den andra ramen pågång eller???

Markus Lindholm sa...

Jag tror att det blir en Madone 6.9 men av 201års-modell. Jag ska spana på dem live om en vecka, efter det bestämmer jag mig.

Markus Lindholm sa...

2010 ska det såklart vara.

Patrik Skolling Möller sa...

Shit vad värdelöst. Klart att en aerostolpe måste vara mer precis byggd. Tänkte inte på det förut. Hoppas det blir bra med din nya ram som kommer. Det är klart att du skall kunna sätta dit en kolfibersadel ?

-Skolging

Tille sa...

Köp en ny bättre stolpe så klart :-)

Johan Mölleborn sa...

Mullig hoj. Jag har likadan sadelklämma på min Trek monntäjnbajk. Den är unfefär så dålig som du beskriver. Den funkar framför allt bara för runda sadelrails. Så om man har Fiziks kolfiberrails så funkar det inte alls. Specialized S-works, som jag har på räsern, är nästan lika dålig.
/J