söndag 10 januari 2010

1veckas dokusåpa

Ni kommer att få följa mig, dygnet runt, live här på bloggen i en veckas tid. Skoja bara, men jag tänkte göra ett inlägg om dagen om mat och min träning. Hur får man tiden att räcka till när man jobbar 6dagar i veckan och har två timmars resväg om dan? Dagens inlägg blir långt, de andra blir troligtvis korta.

I vanliga fall hade det varit ganska enkelt att cykla till och från jobbet, ca 3mil enkelväg. Det tar inte längre tid än att åka kommunalt. Nu gör jag inte det av tre orsaker, egentligen två. Jag antar att duschen på jobbet går att reparera ganska snabbt, jag är bara för lat för att ta tag i det men det är framförallt mitt nyckelben som verkar ta tid att läka, för självläka skulle det göra enligt läkaren på Danderydssjukhus. Sen är det faktiskt väglaget, isspår i mörker har jag aldrig tyckt om, det i kombination med nyckelbenet håller mig borta från allt utomhuscyklande just nu.

Träning
Efter kraschen så tränade jag inte på 14dagar och sedan dess har det bara blivit trainercykling. Trainern är kanon för att köra grundträning på men det blir ingen tid att tala om. Runt en timme brukar mina pass bli, 4-7pass i veckan. Distanspassen lyser med sin frånvaro.

Tiden
Jag är egenföretagare och jobbar på tok för mycket, i regel 6dagar i veckan. En vanlig vardag går jag hemifrån kl8 och är hemma igen strax efter 19. Det blir inte mycket tid över till vardagsbestyren, träning och andra fritidsaktiviteter. Tur att jag inte har barn, dom hade blivit kvarglömda på dagis.

Mat
Här kan man spara tid men riktigt lagad mat är guld värd. Det jag gör för att spara tid är att laga för två dagar i rad, det blir rester dag två helt enkelt. Ibland gör jag ännu mer och fryser in, det tar inte längre tid att göra pannbiff på 1kg köttfärs än på 400gram, möjligen tiden det tar att skala och hacka en lök. Förutom mat så stoppar jag i mig lite kosttillskott. Efter nästan varje träningspass dricker jag Maxims proteindrink och så har jag fått en massa gratis Berocca som är ett sånt där mirakelmedel, ja ni har ju säkert sett reklamen. Om det funkar vet jag inte.

Vikt
Många har bloggat om vikt de senaste veckorna, de vill förlora ett par kilo av julvikten. Jag ska däremot gå upp lite i vikt, jag tappar vikt under vintern, går upp på sommaren istället. Lite extrakilon brukar även proffsen samla på sig under vinteruppehållet. Jag ska upp ca 2-3kg, jätte lätt, det är bara att äta chips, dricka öl och kolla på tv-sport så löser det sig. Fast det är bra kilon och inte fett jag ska upp, det är svårare och tar längre tid. Runt 70-71kg bör jag ligga viktmässigt. I morse, innan frukost, vägde jag prick 68kg.

Söndag, dag 1

Frukost
Fyra limpmackor(mörkt bröd) med ost, te och ett glas Berocca.

Lunch
Talrik fil med müsli(osötad) och äpple.

Fika
Fyra mackor, fullkorn, med ost och gurka på. Dricker grönt te.

Middag
Pasta med kikärtsröra(tomat, chili, lök, paprika) plus sallad(tomat, gurka, ruccola). Dricker vatten.


Övrigt
Proteindrink(blandad i mjölk) efter träningspasset.
En blodapelsin på kvällen.

Dagens träning
60minuter på trainern plus 5min nertramp. Det blev ett lätt pass med hög kadens och ganska lågt motstånd framför vinterstudion i SVT. Inga intervaller idag. Snittpuls på 145slag/min.

Övrig aktivitet:
Jag gick tor till Konsum om nu det räknas, ca 20min allt som allt.

3 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Du glömde all Belgisk öl och Single Malt ? Jag ser ej den i din kostbokföring.

Du måste verkligen bli av med den där kaslaskulan du har Markus. :)

Skämt å sido, det skall bli kul att läsa.

-Skogling

Tille sa...

Det här blir intressant!
Det är dock lätt att hitta luckan för träning: "En vanlig vardag går jag hemifrån kl8". Vid den tiden jag har cyklat en timme och varit på jobbet i en timme. Men jag brukar å andra sidan smyga hem innan 19 :-)

Johan Mölleborn sa...

Om du vill gå upp i vikt ska du nog äta nåt kraftigare än fil och flingor till lunch och nåt bättre än mackor till frukost. Ta med matlåda till jobbet.

Att få tiden att räcka till är det man får trolla mest med. Men som vi snackat om tidigare så borde du rensa ur duschen på jobbet så du kan cykla dit. Inte just nu kanske, men sen när snön har smält och nyckelbenet är läkt.
/J