fredag 10 oktober 2008

Vive le France!

CERA, nu igen! Jag tror att det namnet varit uppe i de flesta av mina inlägg under sommaren och hösten. Det här inlägget blir inget undantag, trotts att jag inte gillar att skriva om ämnet doping. Jag hade egentligen inte tänkt skriva en rad om detta tråkiga ämne men i en blogg om cykling så blir det oundvikligt att beröra ämnet.

I den senaste skandalen i cykelvärlden har en tysk, Stefan Schumacher och italienaren Leonardo Piepoli fastnat i de franska doping myndigheternas nät. Vid omtestning av blodprover från årets Tour de France så har det visat sig att de båda cyklisterna har använt sig av den tredje generationens EPO, CERA.

Jag brukar inte vara något större fan av Frankrike, eller franskhet kanske jag ska säga. Jag gillade inte ASOs beslut att dra sig ur UCI och ProTour inför årets säsong. Jag trodde inte att de skulle klara av antidopning kontroller och att allt skulle bli snurrigt. Snurrigt blev det men antidopnings arbetet har nog aldrig knappat in så mycket på fuskarna som i år. Längst fram i ledet av dopningsjägarna befinner sig nu AFLD, den franska antidopnings myndigheten.

AFDL hemlighöll att de haft möjlighet att spåra CERA sedan i Maj 2008, samt att de lyckats förfina testmetoderna för vanlig EPO. Med de nya testerna har de fått fast flera fuskare som 2007 hade klarat sig igenom utan någon som hälst risk att åka fast.

Cyklister som fastnat i AFDLs tester för EPO 2008:

Manuel Beltran(EPO)
Moises Duenas(EPO)
Ricardo Riccó(CERA)
Leonardo Piepoli(CERA)
Stefan Schumacher(CERA)
Emanuele Sella(CERA)

Det finns idag 5st blodprover tagna under Tour de France kvar för AFDL att analysera.


Nya skandaler att vänta!
AFDL släppte ytterligare en stor nyhet den här veckan. Den franska antidopningsbyrån kan nu testa blodprover för blodtransfusioner som är utförda med eget blod, något som tills den här veckan varit omöjligt.

Av de 14st prover som ASO och AFDL valt ut för omtestning p.g.a. oregelbundna blodvärden har 10st analyserats, 5 av dessa har varit positiva för CERA. De prover som kommer tillbaka negativa kommer nu att gå vidare till att testas för blodtransfusion.

IOC agerar
Den olympiska kommittén IOC/IOK har beslutat att skicka 969blodprover från de olympiska spelen i Peking för omtestning för CERA och blodtransfusion till AFDLs laboratorium.
Ett 30-tal av dessa prover är från cyklister.

Vi kommer med största säkerhet att få fler positiva tester, både från årets Tour de France och alldeles säkert från OS. Att 969 blodprover skulle vara negativa från diverse sporter ser jag som uteslutet. Vi kommer troligen att få se flera svara rubriker om cyklister, friidrottare, simmare m.fl. som fastnat i AFDLs numera betydligt tätare nät.

Ju fler som åker dit ju bättre är det.
Alla håller inte med men jag tror att det är så. Om fler fuskare fastnar så kommer färre att våga fuska. Det kommer att komma nya preparat men jag hoppas att fler läkemedelsföretag kommer att agera på samma sätt som CERAs skapare Roche Holding AG och bistå antidopningsbyråerna runt om i världen med information och färdiga testsystem.

Bloddopningen kommer att dö med AFDLs nya test, förut gick det som bekant bara att testa för transfusion med en annan persons blod, se t.ex. Alexander Vinokourovs och Andrey Kashechkins fall 2007.

Operation Pouerto cyklisterna skulle med dagens nya teknik kunnat fastna i ett dopingtest något som de inte riskerade att göra 2006.
Vive le France!

4 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Ja det är för sorgeligt. Om Cancellara visar sig ha kört med otillåtna preparat i kroppen blir jag riktigt,riktigt besviken.

-Skogling

Anonym sa...

Fan vad bra Du skriver Markus! Du borde få göra det för någon tidning.

Markus Lindholm sa...

Tack, men jag skriver bara när jag har tråkigt på jobbet :)

Anonym sa...

Very good!