onsdag 22 oktober 2008

Look at the eyes!


Titta noga, titta på ögonen, titta igen, titta på ansiktet allt lyser av målmedvetenhet.

Lance Armstrong har nyligen annonserat sin comeback till proffsklungan, på högsta tänkbara nivå. Målet för comebacken är att samla in pengar till cancerfonden Livestrong som han själv startat. Det är inte det enda målet. Armstrong säger sig satsa på att ta en åttonde seger i Tour de France. Jag tror det är möjligt, även efter nästan 3års frånvaro från tävlandet.

När jag såg den webbsända presskonferensen där han talade om sin satsning inför 2009 så slogs jag av den vilja och beslutsamhet som Armstrong utstrålar. Han har visat sig vara fysiskt starkast i världen över en 3-veckors period 7år i rad, han har en enormt hög syreupptagningsförmåga med sina stora lungor men jag tror inte att segrarna sitter i hans fysiska förutsättningar. Det är flera som är starka, snabba, uthålliga och har otroliga återhämtningsförmågor. Lance Armstrongs största styrka sitter i hans psyke, jag är helt övertygad.

Armstrong har inte bara vunnit en massa cykeltävlingar han har också blivit nästan dödad av en lastbil och fått en cancerdiagnos som givit honom en ytterst liten chans att överleva trotts det så kommer han att stå på startlinjen i Australien den 20januari 2009 för att göra sin första proffsstart på 3år.



Armstrongs tävlings kalender är ännu inte officiell men de här tävlingarna pratas det om att han ska köra:

Tour Down Under(Bekräftad)
Tour of California (Bekräftad)
Paris-Nice
Amstel Gold Race
Tour de Georgia
La Flèche Wallonne
Liège-Bastogne-Liège
Giro d’Italia(Bekräftad)
Critérium du Dauphiné Libéré
Tour de France

Vissa tävlingar i listan kommer att slå ut varandra. Om Armstrong kör Tour de Georgia så kommer han inte att köra någon av tävlingarna i Ardennerveckan och Tour de France är idag mycket osäkert då Alberto Contador är given som kapten.

Även om Armstrong inte kommer tillbaks till samma fina slag som när han slutade 2005 så kommer comebacken att innebära flera positiva saker. Livestrong kommer att dra in mer pengar till stöd för cancerdrabbade, cykelsporten får mer publicitet och det som jag framförallt ser fram emot är att startfältet i det hårdaste etapploppet av alla, Giro d’Italia blir bättre. Redan nu står det klart att Lance Armstrong, Gilberto Simoni, Ivan Basso, Carlos Sastre och Damiano Cunego kommer till start, om inget oförutsätt händer. Basso ska jag nog avhandla i en annan post.
Giro d’Italia är det lopp som jag ser framemot mest under 2009!


Jag hoppas och tror att Armstrong kommer att lyckas, en flopp skulle vara så tråkigt. Enligt en dagsfärsk intervju med Johan Bruyneel så är Lance i bättre form idag än i oktober 2003 och 2004. Jag tror att många kommer att få se Armstrongs rygg nästa säsong.

5 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Ja, den blicken leker man inte med.

Patrik Skolling Möller sa...

Faktum är att det skall bli spännande att se hur det går för Lance. En flopp vore förfärande. Eller inte. Han gör det ju för den goda sakens skull iaf.

-Skogling

Johan Mölleborn sa...

Tjohoo wehooo!! Nu längtar man efter att cyklingen ska dra igång igen. Jag är helt övertygad om att Lance kommer smiska många på rumpan. Hans psykiska övertag känns nog för de andra som kör. De vet att han inte ger sig utan vinst. Frågan är vem Astana sätter som kapten? Contador, som har vunnit både touren och Girot. Eller Lance, som just är Lance. Rent publicitetsmässigt kan det inte vara så svårt att välja.
Bra skrivet som vanligt Markus.
/J

Nypan sa...

Jag lästa i nån av böckern aom honom, att det finns en drivkrfat hos Lance som gör honom ganska svårslagen. Hans rädsla för att förlora är större än hans vilja att vinna. "Loosing or dying, its the same". Han cyklar verkligen för livet.

Anonym sa...

lol,so nice