söndag 21 februari 2010

Cran Canaria, en regnig ö

Regn, regn och mera regn, men det snöade bara en dag.


Ibland såpass att vägarna inte var cykelbara




Vakra vyer på ett grön Gran Canaria


Niklas påväg uppför


Swebar är gott


Patrik tycker att det är jobbigt med backar på "vilodagen"





Cannondale SuperSIX, SRAM Red, Mavic Ksyrium Elite och FSA cockpit. Med en bättre styrlinda och ett par vassare däck så hade cykeln varit ruggit bra, för att vara en hyrcykel.


Patrik kunde inte låtabli att putsa sin hyrcykel.


Påväg upp från Fataga.


Vägarna var fulla med sten och ibland också klippblock som rasat ner under ovädret.



Ibland var vägen borta...



Patrik kommer till toppen


Jag påväg uppför.



Jag hade aldrig varit på Gran Canaria tidigare, så det var en ny upplevelse. Hela ön kändes som ett Magaluf, fast hundra gånger mer slitet. Det kändes som om befolkningen gett upp hoppet, ön var i förfall. Som tur var så är ön en bra plats att cykla på, backarna är branta och långa, precis som jag gillar dem. Det var första gången som jag har hyrt en cykel för träningsbruk, cykeln var över förväntan bra. Jag och Niklas hade tur och fick våra Cannondale SIX uppgraderade till SuperSIX. Vi Hyrde cyklarna på Free-Motion, bra grejer hade dom men service var knappast deras starka sida. Jag fick ett par insex-nycklar i handen för att justera till cykeln och börjar skruva på sadelklämman, blir avbruten av butiksbiträdet "You muzt use ze tourqwränch when you adjust itz a carbonnnnfiberbike", så ge mig din fucking momentnyckel då! När Patrik klagade på bromskraften i sin bakbroms fick han svaret "Don't break then". Tillsist, efter andra eller tredje återbesöket bytte dom bromsvajern men sket i att byta bromshöljet som orsakade felet eftersom dom hade mätt upp att det var inte där friktionen var, amatörer.

Cyklingen var bra, trots allt regn. Jag tror att det regnade 5 av 6 cykeldagar plus att det blåste något otroligt i vindbyarna. Om jag klagade lite på Free-Motion precis så var deras service en 10poängare i jämförelse med kvaliten på de canariska kockarna. Man åker inte till Cran Canaria för förstklassiga maten, de trevliga städerna, eller den goda service nivån. Man åker till Gran Canaria för att cykla, vandra, spela golf, eller supa ner sig. Nästa gång så åker jag till något annat ställe med plusgrader när vi har en meter snö.

Tack för resesälskapet Niklas och Patrik!

6 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Bra summering av GC. Precis så som jag uppfattade det också. När det är bra väder så tänker man inte så mycket på det men när det inte går att cykla så blir man sittande i skiten. Undra om det är bättre på Teneriffa?

Kul att du var stark i backarna trots nyckelbenet.
/J

Tille sa...

Det låter som om det var ganska bra för att vara dåligt.

Patrik Skolling Möller sa...

Det var inte såå illa. ;)
Härliga bilder !

-Skogling

Niklas Källström sa...

Jag tänker skicka ner min Cannondale till Free-Motion för att låta dom göra vår-service på den :)

Härliga bilder! Tack för en trevlig vecka!

//Niklas

Anonym sa...

Du gav väl meken ett visitkort så att han fattade vem han hade att göra med.

Så Grankan är slitet? Tur att det är till Mallis jag åker om sex veckor.

Mikael Kippilä sa...

Ni måste ha haft maximal otur med vädret.
Vi var där nere 6-13 feb och hade kanon väder hela veckan 20-25 grader och sol.
Det var tredje året på raken vi åkte ner och har alltid haft bra.
/ M