söndag 25 juli 2010

Trek World 2011

Igår kom jag hem från Trek World 2011 i franska alperna, Châtal. Châtal är en liten alpby där det finns utmärkta möjligheter att cykla landsväg men framförallt MTB. Det finns en stor bikepark, downhillbanor och flera crosscountryslingor.

Châtal var insvept i molnen


Trek hade släpat dit ca 150 provcyklar plus ett stort mässtält med nyheterna för 2011. På plats var Treks svenska representater, utvecklingscheferna på Bontrager som har hand om skor, sadlar däck och hjälmar, treks dämparexpert och testchefen för heldämpade cyklar. Vi cykelhandlare fick snällt sätta oss i skolbänken igen och fick bra genomgångar på alla produktnyheter. De största förbättringarna syns inte på ytan utan har mer med nya material att göra, gram har försvunnit från ramarna samtidigt som de blivit både styvare och starkare.

Förutom att jag vill ha en Trek Speed Concept så kommer jag att testa Bontragers nya däcksserie som på pappret är mycket imponerande och slår alla de stora däckstillverkarna i både pris, vikt och antalet watt som går åt för att hålla grejerna i snurr. R3 och R4 är intressanta modeller.

Det cyklades en del också, självklart testade jag en Speed Concept. Andra testade cyklar var bla Top Fuel och Snatch Air. Tyvärr regnade det nästan konstant så cyklandet blev lite lidande och jag vågade inte ståpå riktigt i nerförskörningarna.
Trek Snatch Air


Trek Speed Concept 9.8 någonstans på gränsen mellan Frankrike och Schweiz


Calle och Jens trampar uppför


Smarta lockout reglage på Top Fuel 9.9


Gary Fisher Superfly har ingen framväxelklämma


Trek Speed Concept 9.8 fångar ingen vind


Specialdesignad snabbkoppling på Speed Concept


En annan cykel som skapade habegär är Trek Fuel EX som har specialtunad gaffel och dämpare från Fox


Det enda som var dåligt i Châtal var vädret och de engelska kockarna. Ett par dagar till hade inte skadat då jag inte hann testa Remedyserien och nya Madone 6.

8 kommentarer:

Mats Lundgren sa...

Jaha då vet man vad min cykelhandlare snart kommer farande på. Ser att Mats Gunnarsson står och klappar på en riktig goding.

Patrik Skolling Möller sa...

Mulligt !

Gillar du inte fish&chips ?

Vad fick du med dig för hoj hem då ?

Skönt att det är ok med armbågen.

-Skogling

Tille sa...

Jag kommer förbi och hämtar min Speed concept senare i veckan.

Johan Mölleborn sa...

Klubbrabatt på Speed concept för KBCK?
;)

Anonym sa...

[url= http://turkeysights.net]Istanbul [/url]is a Turkish conurbation, unequalled in the world which has settled down on two continents. Primarily, the borough consists of three parts: on the European shindy - the reliable peninsula located in the south of Halisha, and in the north of Halisha - Galata, on the Asian fete - the Uncharted Big apple

Anonym sa...

Genial post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.

Anonym sa...

larde sig mycket

Anonym sa...

Kan det vara okej som kommer att sätta sak om detta i min lilla personliga blogg om jag skriva en hänvisning till denna webbsida?