I onsdags hakade jag ner min vintercross från väggen, slängde av dubbdäcken och monterade av skärmarna. På med ett par andra hjul och ett par crossdäck. Det var första gången Meridan hade crossdäck sedan jag lyfte upp den ur lådan, dagen innan första Oetzin förra året. Jag och förberedelser hänger inte riktigt ihop.
Provturen fick bli på lördagen, de 32km hemifrån Kungsängen ut till Kärsön där Vallhall crossen skulle köras. Jag höll på att krascha vid Brommaplan då jag inte fick loss skon ur höger pedalen, fjädrarna hade rostat ihop av saltet från i vintras.
Jag tiggde till mig lite olja av Thomas i Cykloteket-tältet och lossade fjäderspänningen så mycket det bara gick. Nu satt jag bara stenhårt men med lite vilja så kunde jag komma loss.
Jag var anmäld till rookieklassen, Super Speczial klasse, sportklassen på MTBspråk. Jag fick duktigt med stryk i tävlingen men det var kul. Det kommer att bli fler crosstävlingar och då ska jag ha pedaler som går att klicka ur i farten och ett grövre mönstrat bakdäck. Det blev slirigt i leran, att stå upp var inte att tänka på. Jag slutade 12a av 20 startande och klarade mig från att bli varvad men fick varva ett par tre stycken. Det var fler än jag som var utanför asfalten för första gången.Jag i sandlådan. Foto: Patrik Skolling Möller
I den riktiga tävlingen hade Magnus Darvell lekstuga och skaffade sig en stor ledning med ett imponerande ryck redan på första varvet. Svenkemästaren till lika Northwave CX-cup ledaren Jens Westergren slutade tvåa tätt följd av Mattias Nilsson och Mikael Salomonsson.Magnus Darvell leder stort
Den jagande gruppen tog inte in någon tid
Jag vet inte vad som krävs för att ordna ett litet öltält, lite grillad korv och burgare men det hade varit väldigt trevligt med lite sånt på tävlingsområdet och det skulle locka lite mer publik. Jag hade en egen liten hejarklack på plats, dom, precis som jag, var smarta nog att själv bära med sig ett par belgiska öl.Tävlingsområdet på Kärsön
Det är jobbigt med cross
Och så lite från proffsvärlden:
Idag bröt Cadel Evens sitt kontrakt med Silence-Lotto, ett år innan kontraktet skulle ha gått ut. Evens nya lag blir det storsatsande BMC-Racing team som bland annat rekryterat cyklister som Alessandro Ballan, George Hincapie, Karsten Kroon och Marcus Burghardt. Jag trodde nog att de skulle nöja sig med att satsa på inbjudningar till vårklassikerna men det är tydligt att de siktar högt, mot Tour de France. Men vem ska hjälpa Cadel i bergen?
Det är just uppbackningen i bergen som Evens klagat på i Silence-Lotto som till 2010 förstärkt laget med Daniel Moreno, en duktig klättrare som bland annat har en top10 placering från årets Vuelta under sitt bälte. Sedan tidigare har också Lotto Matthew Lloyd och Jurgen Van Den Broeck under kontrakt, båda klättrare utav rang. Nu hamnar han i ett lag som nästan helt saknar bergscyklister.
En annan fråga är om laget kommer till Tour de France. De måste förlita sig på en inbjudan av ASO som ibland är riktigt långsinta. BMC racing team har nämligen samma lagledning och ett par sponsorer kvar sedan Phonak eran då Landis blev ifråntagen segern p.g.a. ett positivt dopningsprov för testosteron. Time will tell.
3 kommentarer:
Typ 180 i snittpuls. Bra där, inte så att du inte tog i alla fall. Bra kört. Lite surt att jag inte kom hem i tid från min ölrunda ii utlandet för att se spektaklet.
Bra kört Markus. Hyffsad pulskurva också.
/J
Underbara bilder! :D
Skicka en kommentar