torsdag 1 januari 2009

En Syndares återkomst

Så kommer tillsist inlägget om Basso, jag skrev de första raderna direkt efter Japan Cup, men blev avbruten. Sen har texten bara legat och skräpat på hårddisken.

I oktober var Ivan Basso tillbaka i cykelsadeln igen efter 16månader utanför rampljuset. Basso tävlade i Japan Cup för sitt nya lag, Liquigas. Bara två dagar efter det att hans avstängning upphörde så pinnade han alltså dit nummerlappar bak på tröjan igen.

Han slutade på en tredjeplats i det tuffa loppet endast slagen av landsmännen Damiano Cunego(Lampre) och Giovanni Visconti(QuickStep).

Avstängningen
Avstängningen blev ”bara” 16månader, men den Italienska olympiskakomitén(CONI) har i sitt strafföreläggande räknat av den tid som Basso inte tävlat då han varit under utredning.
Att Basso tillsist, efter att först ha förnekat all inblandning i Operatión Puerto, erkända bör också ha spelat in på strafflängden.

Återkomsten
Många hade nog önskat att slippa se Ivan Basso tillbaks på högsta nivå igen, jag känner mig tveksam. Basso var en av mina favoritcyklister fram till den där julidagen 2006, dagen innan Tour de France starten då han, Jan Ullrich, Fransisco Mancebo m.fl. blev strukna ut startlistan för sin förmodade inblandning i Operación Puerto. Cykelsportens genom tiderna största skandal. Jag anser att Basso, precis som alla andra har ska få en andrachans. Så kommer det att vara tills regelverket ändras. Från årsskiftet blir det 4års avstängning vid grova dopingbrott vilket Ivan Bassos fall bör räknas som. Det är bra.

Laget
Liquigas har inte skött det hela snyggt. Flera månader innan Ivan Bassos avstängning upphörde annonserade man att han skrivit på ett två-årskotrakt med laget. Inget olagligt i sig men i mina ögon ser det inte bra ut. Självklart så inser jag också att Liquigas självklart inte är ensamma om att förhandla med avstängda cyklister, men lagen brukar inte tillkännage signeringen för än avstängningen upphör. Varför det sticker lite extra i ögonen med just Liquigas är hur laget skötte fallet med Danilo Di Luca som mer eller mindre sparkades ut ur laget för sin påstådda inblandning i ”Oil for drugs” affären. I korthet för att ha använt sig av en läkare som han haft sedan unga år men som saknade licens för idrottsmedicin. Det ska dock nämnas att läkaren i fråga förekommit i andra dopingutredningar. Jag tycker dock att det luktar dubbelmoral.

Det som Liquigas gjort bra är att de slutit samma avtal om yttre kontroll av sina cyklister som Astana och Saxo Bank sedan tidigare har med Rasmus Damsgaard.

Chansen att lyckas
Rent sportsligt så tror jag att Ivan Basso kommer att lyckas. Han kommer att stå på pallen när Giro d’Italia rullar i mål i Rom. Liquigas har förstärkt laget med två duktiga klättrare inför året för att kunna ge Basso uppbackning i bergen. Sylvester Szmyd och Oliver Zaugg kommer att finnas precis framför Basso långt uppför serpentinerna.


Basso besegrar Armstrong på toppen av La Mongie, etapp 12, under Tour de France 2004.

På något märkligt vis så hoppas jag att han kommer tillbaka i storform, jag vill se duellerna som utspelade sig mellan Armstrong och Basso i Tour de France.


Armstrong slår tillbaka på toppen av Plateau de Beille, etapp 13, och besegrar Basso i Tour de France 2004. Dagens verkliga hjälte var dock Thomas Voeckler som försvarade sin gula ledartröja.

3 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Just Ivan Basso har ju känts som en hyvens kille av någon anledning. Kanske är det hans pojkaktiga utseende men jag håller med. Att han var inblandad i härvan var ju bara tragiskt.
Men på något sätt vill man ju att han ska komma tillbaks som den bergsget han har visat sig vara.

Johan Mölleborn sa...

Jag håller med dig om att han har avtjänat sitt straff. Jag kommer garanterat hålla tummarna för honom på girot i vår.
Bra skrivet som vanligt Markus.
/J

Anonym sa...

where you come from!