måndag 5 oktober 2009

I mörker och kyla

Det börjar bli kallt ute nu, speciellt under de tidiga morgontimmarna. Jag tycker själv att det är svårt att välja kläder. Jag hatar att frysa och klär mig därför ofta för varmt så efter ett tag så börjar svetten lacka.

Idag skulle jag egentligen inte tränat, det blev 12mil i propagandavädret igår, regn och nästan storm. Under dagen kom det dock ett paket från Danmark, fullt med jackor bl.a. en ny modell på regnjacka, tight och tunn utan att vara fladdrig. Jag stal givetvis med mig en hem trots att det inte regnade idag. Andningsförmågan hade säljaren hos leverantören påstått var på topp. Alla ni som tränar även om det regnar vet ju hur det brukar vara med regnjackor, man kör en vindjacka istället.


Jag gav mig ut på en liten sväng för att testa, termometern visade på 7grader och OK-flaggorna visade på svag vind. Det blev en kort runda, ca 1h 10min, lilla Bålstarundan. Jag tryckte upp pulsen för att se vad andnignen i jackan gick för. Hemma igen var understället, som var det enda jag valt att ha på mig under, nästan tort. Klart godkänt för en runda med en medelpuls på 164slag/min. Det återstår att se hur bra den är i regn.

Fy fan vad mörkt det börjar bli. Dags att ladda batterierna till den riktiga lampan.

7 kommentarer:

Tille sa...

Att klä sig för tillfället är hopplöst, speciellt om man pendlar. På morgonen måste man bylsa på sig för att inte frysa ihjäl och på eftermiddagen behöver man en helt annan uppsättning kläder för att inte komma hem dyngsur av svett.

Den nya jackan låter intressant, min nuvarande kan man först börja använda vid -5.

Johan Andersson sa...

Tycker det är skitsvårt med jackor. Jag som knappt cyklar racer (men har kommit igång nu lagom till vintern) har armvärmare, vindväst, tunn vindjacka, tunn (fuktskyddad) regnjacka, tjock (bra) regnjacka och vinterjacka. Ska man verkligen behöva allt detta??

Markus Lindholm sa...

Ja, och mycket mer. Problemet börjar när tempraturen kryper under 10grader och sen ner till -2 någonstanns. Efter det är det ganska lätt att klä sig. Problemet är bara att det är halva året som befinner sig i den svåra zonen.

Johan Mölleborn sa...

Jag kommer förbi efter jobbet och klämmer lite på jackan. En bra regnjacka har man alltid nytta av. Jag antar att det är NewLine.
/J

Nypan sa...

Jackor för den här årstiden är helt omöjligt att få till. För kallt på morgonen, och för lite kallt på eftermiddagen. MAn skulle bo på nå ö i medelhavet tror jag :-(

Unknown sa...

Vilken färg har jackan?
Skulle behöva en bra jacka som passar hösten när det är svart ute.

/Magnus

Markus Lindholm sa...

Jätte gul