fredag 28 december 2007

P/(aero+m(h*s+1))-F=V

Jag har köpt en Elite trainer med wattmätare för att motivera mig till att träna bättre under vintern. Wattmätarn är också det ända sättet att jämföra sig med andra utan att tävla. Jag kan också jämföra mina träningspass på ett annat sätt än tidigare. Förut kunde jag bara följa pulskurvan, nu kan jag efter träningspasset jämföra snitteffekten med medelpulsen för träningspasset för att sedan kunna jämföra med tidigare pass. Förutsatt att jag har cyklat samma program så kan jag se hur min form är och om jag har en bra och eller dålig dag, det gick inte med enbart pulsklockans hjälp.Jag har självklart läst på lite om hur många watt en bra proffscyklist kan utveckla, max och medel. Jag har kunnat konstatera att Robbie McEven skulle flyga ifrån mig i en spurt, praktiskt taget cykla i åttor runt mig på en upploppsraka. Tyvärr så finns det inte så mycket data som jag har lyckats hitta på nätet. Armstrong, Landis och McEven finns det en hel del om, framförallt Landis. Under Tour de France 2006 använde han sig av ett nav med inbyggd wattmätare, ett CycleOps PowerTrap nav.

1h i Floyd's fart
Under etapp17 snittade Landis 281Watt under 5h och 23min. Det var den etappen då han körde in all tid han tappat på etapp16. Lite matt var jag efter att ha druckit några Coresendonk och en Underlig jul, som är en underlig ale, kvällen innan. Floyd hade ju druckit JD, eller hur det nu var. Efter uppvärmning i ca30min börjar jag mitt lilla amatörtest. Wattmätarn pendlar mellan 260-320Watt. Det är jobbigt, ingen fartvind som kyler, värmen är det största problemet trotts att det bara är 12grader i mitt förråd. 281Watt är faktiskt inget problem att hålla under 1h, trainerns dator visar en snitteffekt på 283watt.

Det är egentligen ingen större bedrift, Floyd snittade en bit över 400watt på de båda tempoetapperna. På etapp17 drog han ifrån klungan uppför Col des Saises, en stigning där han snittade 395Watt under 37min. Klungan med Sastre, Conego, Pereiro m.fl snittade 380Watt. Uppför Col des Aravis tog klungan in tid medan Landis drogifrån igen uppför Col de la Colombiere för att sedan förlora tid uppför Cote de Chatillon och Col de Joux Plane.Det var inte uppför som Floyd var överlägsen, det var i utförskörningen som han byggde upp det mesta av sitt försprång som ledde till etappsegern.

Det Floyd gjorde den varma dagen i juli var riktigt starkt, det påstådda(?) tillskottet av testosteron gjorde varken från eller till just den dagen. Det jag gjorde på trainern är nog varken bra eller dåligt utan snarare en medelgod prestation. Det är mycket lättare att hålla ett jämt och högt watttal i konstant motlut vilket trainern simulerar än att göra det på en väd då du ibland inte trampar.

5 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Jag snittate 8147 watt idsag på 7.3milarundan. Snittet blev 589.4 km/h.
När jag kom hem hade däcken smält till slicks och på den svarta färgen på styrröret hade blästrats bort. :)

Gott slut !

//Skogling

Markus Lindholm sa...

Du är stark!

detsamma

Nypan sa...

Intressant Markus.
Jag har ju precis samma trainer som du, och är väldigt nöjd med känslan i den, men skulle nog vilja att den kunde bromas ännu mer. Nu börjar jag så sakta att försöka mäta puls, watt, kadens och hastighet samtidigt, för att försöka se hur man utvecklas. Jag undrar hur mycket watt Floyd avverkade i uppförskörningarna den dagen han tog tillbaka tröjan. Nerför går det ju inte lika mycket precis :-o

Markus Lindholm sa...

Jag vet inte, han tog tillbaka tröjan på etapp19. Det var en tempoetapp, förhållandevis platt.

Nypan sa...

Javisst fan, det var ju så det var. Jag menar förstås den 17:e etappen. Hursomhelst var det en grym etapp. Och det fanns tydligen vetenskapligt fog för allt vatten han hällde över sig. Hans fysiologiska rådgivare, Dr.Allen Lim, hade före etappen kalkylerat med hur mycket han behövde kyla ner sig för att kunna cykla med bibehållen effekt så länge som han gjorde.