söndag 11 oktober 2009

Trainer och Paris-Tours

I morse ringde klockjävelen 7:00, jag hade tänkt följa med på Bålsta CKs söndagsrunda. Termometern visade 1.2grader och det regnade ute, jag drog ner rullgardinen och gick och la mig igen.

Efter lunch monterade jag ihop trainern för första gången för året, jag hade egentligen inte tänkte göra det för än i november. Veckans uppgradering packades också upp, Elites ljuddämpande gummimatta. Lite svårt att säga om den är bra eller inte, den kostar 5gånger så mycket som Tacx-matta såg jag nu i efterhand. Troligtvis är det nästan samma sak. Jag pumpade upp trainerhjulet och slängde på det på Treken.


Paris-Tours skulle visas på Eurosport så träningen fick vänta till 15 då sändningen skulle börja. Tennisen drog självklart över då det passade på att visa den eminenta prisutdelingen och tacktalet. Fuck vad tråkigt damtennis är, eller tennis i största allmänhet faktiskt. Snooker och kast med liten oval boll är mer intressant.

Det var sjukt varmt, fyra 750ml flaskor gick åt, 3liter vatten på strax under två timmar. Den kommande veckans uppgradering blir en fläkt.

Paris-Tours vanns av Philippe Gilbert som överlistade en något snabbare Tom Boonen på upploppet. En ganska avslagen tävling. På lördag blir det bättre, då är det Giro di Lombardia som är säsongsavslutningen för de stora tävlingarna.

När jag ändå är igång om stora tävlingar så går det en massa rykten om Giro d'Italias och Tour de France bansträckning för nästa år. Om hälften av rycktena är sanna så kommer Girot att vara överlägset Touren igen. Vad sägs om bergstempo uppför Plan de Corones grusvägar, höga bergspassager över Gavia och Mortirolo, målgång på toppen av den superbranta Zoncolan som har en snittlutning på 11,9%.

Det sägs också att man kommer att cykla på grusvägarna som används i Monte Paschi Eroica där Thomas Lövkvist är regerande mästare.

Oktober den 14 släpps Tour de France bansträckning och den 24e släpps Girots sträckning.

4 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Härligt. Fläkt är ett måste. Jag kör med 2 stycken, en bakifrån och en framifrån.
Kul att Girot verkar bli bra nästa år också.
Boonen floppade bort vinsten idag.
/J

Niklas Källström sa...

Va! är fläkt ett måste!?
Hur smart var det då av mig att ge bort min... :)

Niklas som snart ska beställa en Tacx Flow.


//Niklas

Tille sa...

"Termometern visade 1.2grader och det regnade ute, jag drog ner rullgardinen och gick och la mig igen."

Jag visste det!

Patrik Skolling Möller sa...

Snooker och trainerpass går på ett ut. Nästan.
Undrar om man trots allt måste hänga upp något på trainern inna GC ?

-Skogling