lördag 26 september 2009

Fulkina

Förra helgen cyklade vi till Fulkina aka Dragongate utanför Älvkarleby, det var andra året i rad som vi gjorde samma tur men med en helt annan rutt. Upp till Gimo var vägarna kanonfina, bra navigation av Johan och Magnus. Vi lunchade i Gimo, det blev en burgare som var sådär, den ville inte riktigt lägga sig tillrätta i magen och min energi tröt men återkom efter stoppet i fulkina. Ibland var tempot mördande med hastigheter en bit över 40km/h under långa sträckor. Danne och Toni var både starka och snabba, speciellt Toni som trots en vådlig vurpa, skevt bakhjul och skrapade knän höjde tempot i varje förning.

Hemvägen rullade på fint, trots motvind. Klungan höll ihop fint, mina ben var bättre än på vägen upp. Johan och Magnus stod för navigationen igen. Det var riktigt fina vägar när vi närmade oss Heby kommun, slingriga små vägar med lite trafik. Det blev ca 1mil på en grusväg som var i bättre skick än en normal cykelbana i Stockholm.

Jag var såpass sliten så det blev inte så många bilder från min egen kamera så jag lånar ett par av mina följeslagare för helgen.

Vi rullar på i morgondimman. Foto: C. Tillmann

Magnus är glad medan Toni och Danne inspekterar skadorna efter en klungvurpa där Toni, Tillman, Mollo och jag gick i backen.

Toni var den som blev värst skadad i vurpan.

Johan ser lika förvånad ut som förra året, fulkina är en märklig plats.

Viktor i Fulkina.

Dragon Gate skall bli ännu större och ännu märkligare, här beskrivet på märklig svenska.

Jag och Danne ser slitna ut. Foto: J. Mölleborn

Plötsligt tog asfalten slut. Foto: J. Mölleborn

Nils guidar oss ner på småvägarna till Örsundsbro. Foto: J. Mölleborn

Andra bloggningar om samma tur:
Johans blogg
Tillmanns blogg
Johans bilder
Viktors bilder

Tack alla för en god tur!

Imorgon bär det av till Motala för inköp av ännu fler cyklar till nästa säsong.

Jag har dessutom hittat en lösning på mitt sadelproblem, Bontraget hade delen som jag behövde. Hela 12 dollar kostade den :-) Vi får se när den dyker upp.

2 kommentarer:

Tille sa...

Tack, för en fin runda. Bra kämpat när det gick segt efter Gimo. Det är vid sådana tillfällen som man verkligen sätts på prov.
Skönt att det löser sig med sadeln. Köper du med de där fina HED-hjulen åt mig när du ändå är i Motala? :-)

Johan Mölleborn sa...

Tack själv. Helgen blev riktigt lyckad. Tempot var som sagt härligt högt och ryckigt. Men det är så vi kör i KBCK.

/J